طرز رفتار صحیح والدین با قهر کودکان

طرز رفتار صحیح والدین با قهر کودکان

طرز رفتار صحیح والدین با قهر کودکان

قهر یک رفتار اجتنابی در کودکان است و کودکی که قهر می کند می خواهد با این رفتار بر اطرافیانش تسلط پیدا کند .
اگر با قهر کردن فرزندتان سعی کنید خواسته او را برآورد کنید، کودک در می یابد نتیجه قهر کردن های او برآورده شدن خواسته هایش است و از این ابزار در موارد مشابه هم استفاده می کند .
بهترین کار در مقابل قهر کودک، بی توجهی و ماندن بر سر حرف خودتان است. به فرزندتان نشان دهید که حکم و صلاحدید شما با قهر او تغییری نمی کند .
در مقابل قهر فرزندتان عصبانی نشوید، مقابله به مثل نکرده و طوری رفتار کنید که انگار متوجه قهر او نیستید و مراودات روزمره و زندگی عادی تان را در زمان قهر کودک ادامه دهید .
به فرزندتان بگویید می تواند هر وقت قهرش تمام شد و تصمیم گرفت به خواسته شما عمل کند، به جمع خانواده برگردد و در هر صورت نظر شما ثابت خواهد ماند و تن به خواسته او نمی دهید.‏

طرز رفتار صحیح والدین با قهر کودکان
طرز رفتار صحیح والدین با قهر کودکان

قهر کردن کودکان با والدین نشانه چیست

اصولا قهر کردن کودک یک رفتار آموزشی است که از پدر، مادرو اطرافیان یاد می گیرد . به همین دلیل این رفتار در او تقویت شده است . به علاوه برخی از کودکان قهر می کنند به این دلیل که چیزی را به دست بیاورند و اگر به دست نیاورند، قهر می کنند . به همین خاطر بهتر است شما به عنوان والدین شرطی زدایی کنید . یعنی وقتی کودکتان کار اشتباهی می کند مثل قهر کردن به آن توجه نکنید، یعنی نه تنبیه کنید نه چیزی،اما در مقابل در مقابل رفتارهای درست و خوبش به او پاداش دهید و توجه کنید به رفتار او وتشویقش کنید . همچنین گاهی اوقات کودکانی که کمبود توجه دارند زیاد قهر می کنند .
به همین دلیل از خود بپرسید آیا در رابطه با رفتارهای دیگرش به او توجه به اندازه داشته اید؟ همچنین به مرور زمان به او آموزش دهید که در مقابل چیزهایی که می خواهد صحبت کند و با قهر کردن چیزی به دست نمی آورد . باید حواسمان باشد که چه الگویی را داریم به بچه یاد می دهیم زیرا کودکان در این مرحله تربیت دارند می شوند و از اطرافیان الگو برداری می کنند

طرز رفتار صحیح والدین با قهر کودکان
طرز رفتار صحیح والدین با قهر کودکان

 

راهکار کاهش قهر کودکان چیست؟

متخصص حوزه مطالعات فرهنگی و علوم رفتاری، خاطرنشان کرد: ورزش کردن و فعالیت در گروه‌های اجتماعی می‌تواند این نوع رفتارها را تعدیل کند. برای اینکه فرد متوجه می‌شود که لذت به دست آوردن فرصت‌ها در تلاش کردن است و موفقیت در گرو تلاش به دست می‌آید نه اینکه دیگران به او رحم کنند یا به نوعی باج بدهند تا او بتواند به موفقیت برسد.

عطریان اظهار کرد: استفاده از داستان‌هایی که شخصیت‌های قوی را به کودک معرفی می‌کند و راه حل توضیح دادن و مذاکره کردن با دیگران را به او یاد می‌دهد بسیار مؤثر است. در عین حال نقاشی کشیدن که باعث تخلیه خشونت‌ها و هیجان‌های مثبت و منفی او بر روی کاغذ است می‌تواند مؤثر باشد.

وی به خانواده‌ها توصیه کرد: یکی از بهترین رفتارهایی که باید به کودکانی که خشونت زیادی دارند آموزش داد، این است که والدین کیسه بوکسی را با دستکش تهیه کرده و درب اتاق و محل رفت و آمد او آویزان کنند تا مواقعی که هیجان‌های منفی زیادی دارد بتواند آن‌ها را تخلیه کند. والدین نباید اجازه دهند که خشونت‌های کودک افزایش پیدا کند اما اگر این مسئله اتفاق افتاد برای قاطع بودن لازم است چند دقیقه‌ای روی حرف خود اصرار داشته باشند.

 

طرز رفتار صحیح والدین با قهر کودکان
طرز رفتار صحیح والدین با قهر کودکان

 

پیروی از ده قانون ساده به شما امکان می دهد رفتارهای خوب را در کودک خود تقویت کنید و این رفتار را در آنها به صورت عادت در آورید.

 

۱) رفتار درست بچه ها را تقویت کنید نه بدرفتاری شان را:

درخواست های مودبانه بچه ها را تقویت کنید، نه نالیدن ها و فریاد زدن هایشان را یا سربه سر گذاشتن ها و کج خلقی ها و قهر کردن هایشان را. سعی کنید بحث و گفت وگوهای آرامی که در بین تان وجود دارد را چند برابر کنید، نه مجادله کردن و پافشاری و جنگیدن هایی که گاه و بی گاه بین تان به وجود می آید.

 

۲) بیاموزید که قبل از صحبت فکر کنند:

همیشه در حین حرف زدن با فرزندانتان از آنها بپرسید منظور تو دقیقا چیست؟ چقدر راجع به این حرف فکر کرده ای؟ از او بخواهید که همیشه حرف هایش را بسنجد بعد بزند؛ اگر به این روش عمل کرد برای ثابت قدم بودنش به او پاداش دهید.

 

۳) از فرزندان تان توقع رفتار خوب داشته باشید:

بچه ها باید بدانند که شما چه توقعی از آنها دارید و آنها چه توقعی می توانند از شما داشته باشند. وقتی بچه ها بتوانند پیش بینی کنند که عکس العمل شما در برابر رفتارشان چگونه خواهد بود، می توانند رفتارهای انتخابی خود را بهتر کنند. مطمئن باشید که می توانید به آنها اعتماد کنید.

طرز رفتار صحیح والدین با قهر کودکان
طرز رفتار صحیح والدین با قهر کودکان

۴) بچه ها به حرف های شما اعتماد دارند:

بچه هایتان را به شیوه ای تربیت کنید که در هر موقعیتی به مقتضای آن موقعیت رفتار کنند. به آنها بیاموزید که تلاش کردن اساسی ترین چیز است. آنها را در موقعیت های خوب تشویق کنید. وقتی شما فرزندتان را تشویق می کنید، آنها ایمان و اعتماد شما را به خودشان می بینند و در نتیجه به خودشان و توانایی هایشان ایمان می آورند.

 

۵) وقتی الگوی بدرفتاری را تشخیص دادید، شیوه رفتاریتان را تغییر بدهید:

به فرزندتان قوانین رفتاری حاکم بر خانواده تان را بگویید؛ دقت کنید که این قوانین باید مشخص ، ثابت و عقلانی باشد. از جدول های رفتاری و تعهدات استفاده کنید، موفقیت ها و رفتارهای خوبشان را پررنگ کنید ؛ از آنها حمایت کنید و تشویق هایتان را هم در این جدول بگنجانید.

 

۶) تنبیه معقول در نظر بگیرید:

در برابر بچه هایتان از تنبیه هایی استفاده کنید که به آنها بیاموزد که در برابر اعمال و رفتارشان مسئولند. بچه ها با تنبیه های معقول به خوب زندگی کردن ادامه می دهند. این تنبیه ها می توانند شامل محدود کردن و کوتاه کردن زمان های بیرون بودنشان باشد. فراموش نکنید وقتی از دستشان عصبانی هستید به هیچ عنوان تنبیه نکنید!

طرز رفتار صحیح والدین با قهر کودکان
طرز رفتار صحیح والدین با قهر کودکان

۷) از کودکی به آنها درس زندگی بدهید:

وقتی فرزندتان هنوز کوچک است، مسئولیت پذیری و تصمیم گیری را به آنها یاد بدهید: این دروس آنها را برای دنیای واقعی آماده خواهد کرد. به خاطر داشته باشید که بچه ها به محدودیت ها، ساختار و قوانینی پایدار و یکنواخت احتیاج دارند.

 

۸) به آنها عشق بورزید:

علی رغم رفتارهای خوب یا بد فرزندانتان به آنها عشق بورزید و روی نکات مثبت اخلاقی و رفتاری شان تمرکز و توجه کنید.

۹) بگویید که کار خوب بدون پاداش نخواهد ماند:

برای اینکه نسبت به انجام کارهای درست احساس خوبی داشته باشند، به آنها بیاموزید که خودشان درپی به دست آوردن پاداش کار درست خود باشند.

 

۱۰) محیط و فضای خانوادگی سالم و دلپذیری را ایجاد کنید:

استعدادها و توانایی های شان را تایید کنید و ضعف های شان را بپذیرید و در رفع این ضعف ها به آنها کمک کنید. قبول کنید که هیچ کس بدون عیب نیست و به آنها فرصت جبران بدهید.

روابط عمومی زی زی
ارسال دیدگاه